Interview met Sander Minco
de ontstaansgeschiedenis van ‘Morph design’
Na de vooruitstrevende ideeën over slaapcomfort van vader Victor tillen Sander Minco en het stylingteam van Morph Design slaapcomfort opnieuw naar een hoger niveau. Ze ontwerpen niet alleen comfortabele bedden, ze nemen ook de rest van de ruimte onder handen. Dit resulteert niet in ruimtes die slechts een herhaling zijn van de herkenbare Morph Design signatuur, maar in plekken die de geest van hun bewoners reflecteren. En waar het, boven alles, heel erg prettig toeven is.
Morph Design ontstond, en vergeef ons deze woordspeling, vanuit een droom over een eigen ontwerpstudio. Over het inrichten van een hotel misschien wel… Om de lancering van onze nieuwe website te vieren vroegen we Sander Minco naar het verhaal achter Morph Design. Over inspiratie, creativiteit en over dromen die uitkomen door hard te werken en door koppig te zijn.
Ha Sander! Vertel allereerst eens, hoe is Morph Design ontstaan?
In basis bestond Morph Design al lang voordat ik Morpheus in 2003 overnam. Ik richtte de winkels en slaapkamers in, ontwierp in samenwerking met fabrikanten eigen modellen, maar voelde me nooit heel uitgesproken een designer. Ik heb gevoel voor wat mooi is, en dat gevoel gaat verder dan een modetrend. Dit hoort bij mij en voelt zo natuurlijk dat het inslaan van een nieuwe weg met Morpheus een logisch gevolg werd. Het idee is daardoor nooit nadrukkelijk benoemd. Morph Design is ontstaan nadat ik bij de Identity Matching Academy onder andere mijn dromen in kaart moest brengen. Zo had ik al een tijd de wens om een keer een compleet hotel in te richten. Door dat en meer te benoemen, kon ik mijn dromen niet alleen een plek geven, maar werd mij ook de meerwaarde duidelijk. Feitelijk veranderde er niks maar tegelijk kwam er een enorm stuk bewustwording tot stand. Door Morph Design op te richten, konden we dat ook beter kenbaar maken aan de wereld. Dit leidde er al snel toe dat we met het ontwerpteam een hotel, een pand uit de 13e eeuw, in Utrecht mochten inrichten. Met als leuk detail dat mijn vader daar op zijn 17de gewerkt heeft in de matrassenfabriek die daar toen gevestigd was. Met dat project hebben we onszelf echt kunnen profileren. Alsof er daarna gedacht werd: Hé, zij kunnen dat écht! Inmiddels hebben we meerdere hotels en restaurants in mogen richten en wordt er steeds vaker aan de poort geklopt.
Een hotel is tenslotte een aaneenschakeling van slaapkamers, laten wij daar nou toevallig heel goed in zijn… Wij maken hele lekkere plekjes met een verhaal en een beleving. Dat is waar het om te doen is, bijzondere herinneringen die het meer dan de moeite waard maken er te vertoeven.
Is die herkenbare Morpheus stijl er altijd geweest?
Ik heb altijd een voorliefde gehad voor “echtheid” en voor dingen met een ruig randje. Voor Morph Design hebben we weliswaar 6 uiteenlopende stijlthema’s vastgelegd waarmee we een breder publiek kunnen bedienen, maar de voornoemde liefdes komen op de een of andere manier vaak terug in onze ontwerpen.
Met de meeste zogenoemde design meubelen heb ik niet zoveel. Design lijkt voor veel mensen meer een soort houvast te zijn. Zo van: “Oh, dat wordt design genoemd, dan moet het wel goed zijn”. Terwijl ik vind dat je één bepaalde stijl niet één op één kan kopiëren en in iemands woning kan plakken. Met Morph Design nemen we mensen mee op die reis naar een mooie, nieuwe inrichting en leggen we ze uit waarom dingen wel of niet bij elkaar kloppen. Een interieurontwerp wordt op die manier veel persoonlijker en gaat veel langer mee, omdat het in samenspraak met de gebruiker tot stand is gekomen.
Hoe laat je iemands persoonlijkheid terugkomen in zijn interieur?
Een huis moet het verhaal van haar bewoners vertellen, wat ze hebben verzameld in hun leven, erfstukken. Dat oude kastje van oma, een relikwie die herinnert aan een mooie reis, foto’s aan de muur…we houden persoonlijke items in ere, maar vaak met een nieuwe twist, zodat het weer een geheel wordt. Het pand en de inrichting moeten daarbij ook met elkaar samenhangen. De bewoners moeten bij thuiskomt niet denken: “Hé, dat is een leuk Morph huis!”.
Het is een beetje cliché, maar we zijn toch benieuwd. Wat inspireert je?
Sommige beurzen, sommige steden…Ibiza. De laatste vooral door de mindset die ik daar heb en door de combinatie van stijl en rust die er heerst. Ik heb een soort mixer in mijn hoofd. Ik zie in Milaan een bank met een geinige stof. In Keulen een mooi stiksel en in Culemborg een pootje…tijdens het ontwerpen gaan die laatjes met herinneringen open en kan er een hele lekkere soep ontstaan.
Wanneer ben je op je creatiefst?
Als ik helemaal niets praktisch aan mijn hoofd heb. Dat is nogal eens lastig, omdat ik voor mijn dagelijkse werk veelal een beroep doe op mijn gestructureerde, oplossingsgerichte en georganiseerde kant. Creativiteit legt het daar gemakkelijk bij af, ik moet er dus echt tijd en ruimte voor maken. Een atelier staat daarom ook hoog op mijn verlanglijstje.
Wat is de mooiste plek op aarde?
(Stilte…)
Mauritius.
In Vietnam heb je ook mooie plekjes.
En in Zuid-Afrika ook.
Formentera met z’n blauwe water…
Wat een rotvraag eigenlijk.
Zweden dan. Als kind ben ik er een paar keer geweest en toen vrienden er gingen trouwen, ben ik opnieuw aangestoken. Het is er mooi en ruig. Mijn jongste zoon vertelde pas dat hij, als hij later groot is, in Zweden gaat wonen. Dan neemt hij een pick-up en twee husky’s. Aandoenlijk….
Neem eens een kijkje op de website van Morph Design!
Morph Design